SUSISIEKIMAS LOGISTIKA TECHNOLOGIJOS
ISSN 2029-4204
Transportas, 2011 Nr. 6 (37). Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?

Mūsų verslas vystomas ne Europos šalyse, o Lietuvoje, todėl beveik nejaučiame Europos Komisijos (EK) sprendimų įtakos. Taksi paslaugų teikėjų asociacijai priklauso pažangios įmonės, kurios siekia kuo geresnių rezultatų, stengiasi dirbti kuo naujesnėmis ir mažiau aplinką teršiančiomis transporto priemonėmis, tačiau kai kuriems asmenims ar įmonių vadovams nerūpi kitų gerovė bei saugumas, todėl neįžvelgiu nieko blogo, jei jie bus priversti susimąstyti: jei neįmanoma susitarti gražiuoju, gali padėti įsakymai, draudimai bei direktyvos. Esu įsitikinęs, kad ekologiški automobiliai ir mašinų amžiaus cenzas – privalumai, o ne trūkumai. EK sprendimus vertinu teigiamai, ir, manau, tai tik dar vienas žingsnis į priekį.

Transportas, 2011 Nr. 6 (37). Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?

Paminėsiu keletą ES direktyvų, kurios vienaip ar kitaip turi įtakos mūsų verslui. Teigiamai galėčiau atsiliepti apie galimybes paprasčiau išieškoti skolas iš ES valstybių: dabar galima pasinaudoti Europos mokėjimo įsakymo procedūra. Taip pat dabar daugiau skaidrumo viešuosius pirkimus reglamentuojančiuose teisės aktuose. Vis dėlto kartu su ES teisės aktais atsirado ir nemažai neigiamų dalykų: viena iš ES direktyvų, sukėlusi bene daugiausiai diskusijų ir sumaišties tarp automobilininkų bei lizingo bendrovių – ES vartojimo kredito direktyva. Pagal šią direktyvą automobilių pardavėjui tenka prisiimti tokią riziką, kad kai kurie pardavėjai netgi svarsto kraštutinį sprendimą – iš viso atsisakyti parduoti automobilį fiziniam asmeniui naudojantis lizingo paslaugomis. Kiti įstatymai: Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo bei Asmens duomenų apsaugos įstatymai buvo pakeisti, siekiant juos suderinti su ES aktais. Dėl šių pakeitimų prekių pardavėjams atsiranda daug neįprastų pareigų ir biurokratizmo, kurių iš esmės net neįmanoma griežtai įvykdyti. Neigiamai mūsų verslą veikia ir Atliekų tvarkymo įstatymas, kuris suderintas su ES teisės aktais užkrauna tokius reikalavimus, kurių vienai įmonei neįmanoma įgyvendinti, todėl įmonės priverstos įstoti į Gamintojų ir importuotojų asociaciją, o už dalyvavimą šios asociacijos veikloje reikia mokėti nemažus pinigus.

Transportas, 2011 Nr. 6 (37). Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?

Tiek Lietuvos, tiek EK nutarimai, kokie jie bebūtų, visus mūsų šalies ekspeditorius paliečia vienodai, tad belieka konkuruoti tik profesionalumu. Įmonių veiklos konkurencingumas nepriklauso nuo ES sprendimų ar teisės aktų, viskas priklauso nuo pačios įmonės. Manau, kad visos vienodu verslu užsiimančios įmonės turi vienodą vadinamąjį žaidimų lauką. ES sprendimuose nematau nieko neigiamo. Galime svarstyti, ar norminiai teisės aktai palankūs ar nepalankūs, geri ar blogi, tačiau jų pakeisti negalime. Nematau nieko blogo, jeigu reikia laikytis įstatymų ir vadovautis jų nuostatomis. Juolab kad jie yra visiems vežėjams ir ekspeditoriams vienodi. Tai reiškia, kad jie nelemia nei mano vadovaujamos, nei kitų įmonių konkurencingumo. Žinoma, lemtų, jei kuri nors ES šalis nepaisytų tų aktų. Tokiu atveju nebebūtų sudarytos vienodos sąlygos įmonėms, dirbančioms skirtingose šalyse.

Transportas, 2011 Nr. 6 (37). Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?

Bendrovė „Vingės terminalas“ teikia sandėliavimo, muitinės tarpininkavimo, transportavimo paslaugas. Kiekvienai iš veiklos sričių galioja skirtingi ES priimti teisės aktai, dėl kurių mūsų bendrovė jokios žalos nepatiria, netgi priešingai – jaučia naudą. Pagrindinėmis sritimis, suderinant Lietuvos transporto veiklos teisinį reguliavimą su ES reikalavimais, yra vežimo veiklos licencijavimas, transporto rinkos liberalizavimas, technologijos, saugumas, aplinkosaugos teisinės priemonės, transporto infrastruktūros pasiskirstymas ir kt. Svarbiausi ES direktyvų tikslai yra užtikrinti, kad visos logistikos įmonės atitiktų geros reputacijos, finansinio pajėgumo ir profesinės kompetencijos reikalavimus. Visa tai padeda užtikrinti aukštesnę logistikos paslaugų teikėjų kvalifikaciją, teikiamų paslaugų kokybę, saugumą, o tai yra naudinga logistikos paslaugų teikėjams, jų klientams ir visai ekonomikai. Transporto įmonių, muitinės tarpininkų ir kitų logistikos srityje dirbančių bendrovių veikla yra reglamentuota, licencijuota norminiais teisės aktais. Taip užtikrinama aukštesnė paslaugų teikimo kokybė, kvalifikuotesnis krovinių vežimas oro, kelių, geležinkelio transportu ir laivais. ES priimti teisės aktai skatina geresnių verslo sąlygų kūrimą. Supaprastėjo sienų kirtimo tvarka, dėl to padidėjo transporto priemonių apyvartumas, sutaupomas laikas bei pinigai, ir tai teigiamai veikia verslo plėtrą. Mano požiūris teigiamas į siekį sumažinti mašinų keliamą triukšmą, riboti išmetamųjų dujų kiekį, rūpintis mašinų technine kontrole ir vairuotojų darbo bei poilsio režimu. Manau, kad nė viena iš ES teisės normų nepadarė žalos Lietuvos verslininkams, tačiau kyla klausimas, į kurį sunku atsakyti: ar visi ES reikalavimai yra perkelti į Lietuvos logistikos veiklą reglamentuojančius teisės aktus?

Arūnas Urbonas
Zasnico uostas
Atstovybės Klaipėdoje vadovas
Transportas, 2011 Nr. 6 (37). Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?

Zasnico uostas įgyvendina keletą ES remiamų projektų: darbų numatyta visam artimiausiam penkmečiui, t. y. vamzdyno „Nord Stream“ tiesimo antrojo etapo darbai, 500 vėjo jėgainių jūroje įrengimas, kiti projektai. Manome, kad vežimai keltais į Baltijsko ir Ust Lugos uostus netruks išaugti apie 50 proc. Veiklos turime nemažai, tik reikia daug dirbti, kad ko nors pasiektume. Pagal EK direktyvas nuo 2015 m. sieros junginių laivų kure turėtų sumažėti 10 kartų, t. y. iki 0,1 proc. Tokios EK nuostatos tikrai neigiamai paveiktų visų Baltijos regiono uostų veiklą, mat gabenimų jūros keliais poreikis yra didelis, tačiau naudojama technika nėra nauja, o iš karto ją atnaujinti ir prisitaikyti prie tokio drastiško sprendimo būtų sudėtinga. Manau, kad toks EK sprendimas neigiamai paveiktų mūsų verslą, tačiau kol dar vyksta svarstymai ir sprendimas dar nepriimtas, tikiuosi, kad jis ir nebus priimtas arba bus įgyvendinamas palaipsniui. Manau, kad EK nederėtų gesinti didėjančio vežimų keltais poreikio.

VADOVŲ GALERIJA

Klausimas vadovams

■ Kas trugdo jūsų įmonės veiklai?
■ Kokią naudą jūsų verslui atneša įdiegtos inovacijos?
■ Kokie Jūsų lūkesčiai 2015 metams?
■ Kokie veiksniai daro įtaką jūsų įmonės veiklai?
■ Kaip paveiks jūsų įmonės veiklą euro įvedimas Lietuvoje?
■ Kokie jūsų lūkesčiai 2014 metams?
■ Kaip jūs vertinate valdžios institucijų paramą verslui?
■ Kokią konkurenciją jūsų įmonei kelia kitų ES šalių įmonės?
■ Kaip jums gali pakenkti nestabili situacija finansų rinkose?
■ Kaip vertinate pernykščius darbo rezultatus? Ar jie suteikė pranašumo prieš kitus rinkos dalyvius?
■ Ar pasitikite Lietuvos įstatymais ir jų teisingumu?
■ Kokie jūsų lūkesčiai, keičiantis Lietuvos politinei valdžiai ?
■ Kokią naudą verslui teikia valstybės įmonės?
■ Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?
■ Kokia 2012-ųjų metų pradžios ekonominė situacija?
■ Ko Jūs tikitės iš ateinančių metų ekonomikos?
■ Kaip jūsų vadovaujamoje įmonėje ruošiamasi galimai krizei?
■ Ar jus tenkina šalies mokyklose paruošiami specialistai?
■ Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?
■ Kokius susijusius su ekologija mokesčius moka bendrovė ir kaip tai atsiliepia jos biudžetui?
■ Kokios grėsmės slypi sparčiai augančioje krovinių rinkoje?
■ Kaip stiprinamas Jūsų įmonės konkurencingumas ?
■ Kaip monopolizuotos verslo sritys paveikė jūsų darbą?
■ Kaip jus saugo ir gelbsti saugos ir gelbėjimo tarnybos?
■ 2011-ieji – permainų ar stagnacijos metai?
■ Ko tikitės iš pašto rinkos liberalizavimo, numatyto 2013 m.?
■ Krovinio praradimas – logistikos kasdienybė ar tragedija ? Ar gaisras kelte „LISCO Gloria “ ką nors ir ko nors pamokė?
■ Ar pasiteisino krovinių srautų prognozės ir kokius pokyčius matote 2011-aisais?
■ Kaip statysime kelius be ES fondų pinigų?
■ Kaip vertinate šių metų turistinį sezoną?
■ Kokius didžiausius sunkumus įžvelgiate transporto versle?
■ Kokių specialistų reikia transporto verslui?
■ Ar didėja krovinių srautai?
■ Kokius prekių srautus prognozuojate 2010–Iais?
■ Kokius sprendimus priėmėte krizei įveikti?
■ Kokios krovinių gabenimo kryptys šiemet išliko gyvybingiausios?
■ Kaip vertinate dabartinę Lietuvoje veikiančių bankų kreditavimo politiką?
■ Ką Lietuvos verslui reiškia Rytų rinka?
■ Kokia Jūsų nuomonė apie aukštas degalų kainas Lietuvoje?
■ Ar karmėlava ir šiauliai yra tinkamos vietos logistikos centrams statyti?
■ Kaip ketinate optimizuoti savo veiklą?
■ Kaip vertinate Lietuvos, kaip tranzito valstybės, patrauklumą krovinių srautui tarp rytų ir vakarų?
■ Kuo logistikos sfera patraukli moterims?
■ Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?
■ Kokius pokyčius savo veikloje regite 2009-aisiais?
■ Kaip vertinate Lietuvos muitinės darbą?
■ Ar Lietuva gali tapti logistikos valstybe ?
■ Kaip narystė ES paveikė Jūsų verslą?
■ Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?
■ Ar Klaipėdos uostas patrauklus krovinių gabentojams?
■ Kaip sprendžiate keleivinį transportą užklupusias bėdas?
■ Kaip išgyventi vežėjų verslo krizę?
■ Kokią veiklos strategiją pasirinkote 2008-iesiems?