SUSISIEKIMAS LOGISTIKA TECHNOLOGIJOS
ISSN 2029-4204
Tadas Vizgirda
„airBaltic“
Generalinis direktorius Lietuvoje
Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Manyčiau, kad Lietuvai tikrai nereikia naujo oro uosto. Dabar turime tris, kurių infrastruktūra dar nėra pakankamai gera. Taigi turėtume koncentruotis į jų plėtrą ar apjungimą. Jei pagrindinis dėmesys ir lėšos būtų skiriamos vienam oro uostui plėtoti, pasiektume kur kas geresnių rezultatų. Reikia sukurti strategiją, kurią įgyvendinus turėtume patrauklų oro uostą su reikalinga infrastruktūra ir konkurencingomis kainomis. Būtina skirti daug dėmesio susisiekimo infrastruktūrai gerinti ir plėtoti. Taip pat reikia traukinio, kuriuo būtų patogu pasiekti oro uostą. Uostas turi plėstis, o Vilniuje tokių galimybių beveik nėra. Šalia oro uosto turėtų būti pastatyta viešbučių, konferencijų centrų. Pastebima tendencija, kad aviakompanijos nėra suinteresuotos plėtoti savo veiklą Lietuvoje. Mūsų šalis darosi sunkiau pasiekiama. Lietuviai moka daug, tačiau didelio pasirinkimo, kur galėtų skristi, neturi. Žinoma, kad aukštos kainos lemia sumažėjusį skrydžių skaičių. Jei būtų pasirinktas vienas oro uostas, lengviau pasiektume tarptautinį lygį ne tik gera infrastruktūra, bet ir skrydžių kainomis. Valdžia turi nuspręsti, kuris uostas taps pagrindinis. Į šį klausimą padės atsakyti ir rengiama galimybių studija. Vis dėlto manau, kad Lietuva yra per maža valstybė ir jai nereikia dar vieno oro uosto. Jei toks rinkos dalyvis atsirastų, Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostai nebūtų pajėgūs su juo konkuruoti. Esu už vieno oro uosto plėtojimą. Labai svarbu, kad pavadinime būtų žodis „Vilnius“ – tai tarsi šalies vizitinė kortelė. Turistams labai svarbu žinoti, kur jie skrenda. Jei, tarkime, bus žodis „Elektrėnai“, tai nepadės pritraukti turistų. Svarbu, kad oro uostas būtų lengvai identifikuojamas, turėtų veidą.

Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Lietuvai netikslinga statyti naują oro uostą. Pagrindiniai argumentai: neblogai išplėtota infrastruktūra Lietuvos oro uostuose, milžiniškos sąnaudos landšafto darbams, t. y. jo parinkimas, išlyginimas, kilimo ir nusileidimo takų tiesimas. Norint sukurti reikiamą infrastruktūrą naujajame oro uoste, tektų pakloti ne vieną milijardą litų. Mūsų šaliai tokios sumos – per didelės. Kam reikia investuoti milžiniškus pinigus į naujo oro uosto statybas, jei galima sėkmingai plėtoti Vilniaus, Kauno ir Palangos uostų infrastruktūrą? Idėją dėl naujo oro uosto statybos tikriausiai kelia tuo suinteresuoti asmenys, pavyzdžiui, statybos kompanijos, kurios, nusprendus įgyvendinti projektą, atliktų statybų darbus. Politikams irgi dažnai naudinga gimdyti naujas idėjas ir paleisti jas į viešumą. Tai pakelia reitingus, tačiau dažnai pati idėja būna nelogiška. Dabartinė Lietuvos oro uostų situacija tikrai nėra bloga, lėšų skiriama nemažai, vyksta intensyvūs darbai: pastatyti nauji terminalai, plečiami peronai, atnaujinama kilimo-leidimosi takų danga. Šių metų pabaigoje ir Kauno oro uoste bus plečiamas peronas, o kitais metais pradėsime takų dangos atnaujinimo darbus. Palangos oro uoste šie darbai jau baigti, o Vilniuje tebevyksta. Kiekvienas oro uostas turi savo veiklos ir plėtros kryptis, tad jie gali sėkmingai vykdyti savo veiklą. Kam kalbėti apie naujo oro uosto statybas, jei esamų oro uostų pajėgumas neišnaudojamas? Net Vilniaus oro uostas dar nevisiškai išnaudoja savo pajėgumą. Kyla klausimas – kas naudosis naujo oro uosto paslaugomis?

Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Į klausimą atsakau klausimu: ar mažytei Lietuvai, kurioje nuo vieno šalies krašto iki kito yra 300 km, reikalingas ketvirtas oro uostas? Kol kas pasakyti, ar šis sumanymas bus realizuotas, sunku. Galbūt bus nuspręsta uždaryti Vilniaus ir Kauno oro uostus ir atidaryti Elektrėnuose. Mano nuomone, daugiau oro uostų Lietuvai nereikia, tačiau ar reikalingas naujas oro uostas, kuris galėtų atsirasti uždarius kitus – neišsenkanti tema. Neatmetu galimybės, kad Vilniaus oro uostas, esantis miesto ribose, gali būti uždarytas. Tuomet jau tikrai iškiltų būtinybė statyti naują. Ar tokia galimybė reali, turėtų atsakyti Lietuvos oro uostų plėtros studija, kurią rengia UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ kartu su ekspertais iš Danijos. Ši studija turėtų būti baigta maždaug po pusės metų, tuomet ir bus aišku – reikia naujo oro uosto ar ne. Vis dėlto manau, kad tarptautinis Vilniaus oro uostas neturi būti uždarytas.

Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Nemanau, kad Lietuvai reikia naujo oro uosto. Esu įsitikinęs, kad šalyje pagrindinis oro uostas turėtų būti vienas. Šiuo metu rengiama studija, kuri ir atsakys į visus klausimus, taigi neverta daug diskutuoti šia tema. Kol kas aišku tik tai, kad vieno oro uosto Lietuvai būtų per mažai, o keturių – per daug. Naujas oro uostas pareikalautų itin didelių investicijų. Mūsų mažai šaliai tai yra pernelyg didelės išlaidos. Kam statyti naują, jei turime galimybių plėtoti esamus oro uostus? Dabartinė Lietuvos oro uostų būklė nėra itin gera, tačiau ji nėra ir labai bloga. Skiriama nemažai lėšų infrastruktūrai gerinti: plečiami peronai, atnaujinama kilimo ir leidimosi takų danga, statomi nauji terminalai.

Agnė Katkutė
Susisiekimo ministerija
Civilinės aviacijos departamento direktoriaus pavaduotoja
Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Susisiekimo ministro 2007 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3-391 „Dėl Lietuvos oro uostų (Vilniaus, Kauno ir Palangos) plėtros galimybių studijos ir įgaliojimų Civilinės aviacijos administracijai suteikimo“ šiai institucijai buvo pavesta suorganizuoti Lietuvos oro uostų plėtros galimybių studijos parengimo paslaugų viešąjį pirkimą. Šių metų gegužę įvyko viešojo pirkimo konkursas, kurio nugalėtoju tapo UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“. Pagrindinis šios galimybių studijos tikslas yra parengti pasiūlymus dėl uostų teisinio statuso ir valdymo modelių, produktyvumo didinimo. Taip pat bus nustatyti kiekvieno oro uosto infrastruktūros plėtros poreikiai, darbų apimtys, plėtrai reikalingų teritorijų dydžiai, lėšų poreikis, galimi finansavimo šaltiniai. Jei bus nustatyta, kad esami oro uostai ateityje nepajėgs susidoroti su didėjančiais keleivių srautais, tuomet bus pateikti ekonomiškai pagrįsti pasiūlymai, ką reiktų daryti. Studija bus baigta metų pabaigoje, o pateiktos išvados atsakys į klausimą, ar Lietuvai reikia naujo oro uosto.

Transportas, 2008 Nr. 05. Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?

Jeigu reikės, mes patys pastatysime oro uostą. Keleivių srautus kiekviename oro uoste pirmiausia didina vežėjai, vykdantys tiesioginius ir tranzitinius skrydžius per šį oro uostą. Nacionalinis vežėjas „flyLAL“ šiuo metu yra vienintelis pajėgus didinti keleivių srautus Tarptautiniame Vilniaus oro uoste. Manau, kad šis oro uostas tikrai turi perspektyvų. Kauno, Palangos, Šiaulių oro uostai, buvę Sovietų Sąjungos aviacinės sistemos dalimi, išlaikė savo tikslinę paskirtį, bet Lietuva jau nėra Sovietų Sąjungoje, taigi reikia didelių pokyčių juose. Be to, minėtieji oro uostai neturi strateginio vežėjo ir yra labai priklausomi nuo aviakompanijų, kurios vykdo iš šių oro uostų skrydžius. Aviakompanijos nekuria tranzito per tuos oro uostus, jos tik išsiveža dalį keleivių į kitas šalis. Būtent todėl šie oro uostai netapo reikšmingomis aviacijos transporto bazėmis.

VADOVŲ GALERIJA

Klausimas vadovams

■ Kas trugdo jūsų įmonės veiklai?
■ Kokią naudą jūsų verslui atneša įdiegtos inovacijos?
■ Kokie Jūsų lūkesčiai 2015 metams?
■ Kokie veiksniai daro įtaką jūsų įmonės veiklai?
■ Kaip paveiks jūsų įmonės veiklą euro įvedimas Lietuvoje?
■ Kokie jūsų lūkesčiai 2014 metams?
■ Kaip jūs vertinate valdžios institucijų paramą verslui?
■ Kokią konkurenciją jūsų įmonei kelia kitų ES šalių įmonės?
■ Kaip jums gali pakenkti nestabili situacija finansų rinkose?
■ Kaip vertinate pernykščius darbo rezultatus? Ar jie suteikė pranašumo prieš kitus rinkos dalyvius?
■ Ar pasitikite Lietuvos įstatymais ir jų teisingumu?
■ Kokie jūsų lūkesčiai, keičiantis Lietuvos politinei valdžiai ?
■ Kokią naudą verslui teikia valstybės įmonės?
■ Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?
■ Kokia 2012-ųjų metų pradžios ekonominė situacija?
■ Ko Jūs tikitės iš ateinančių metų ekonomikos?
■ Kaip jūsų vadovaujamoje įmonėje ruošiamasi galimai krizei?
■ Ar jus tenkina šalies mokyklose paruošiami specialistai?
■ Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?
■ Kokius susijusius su ekologija mokesčius moka bendrovė ir kaip tai atsiliepia jos biudžetui?
■ Kokios grėsmės slypi sparčiai augančioje krovinių rinkoje?
■ Kaip stiprinamas Jūsų įmonės konkurencingumas ?
■ Kaip monopolizuotos verslo sritys paveikė jūsų darbą?
■ Kaip jus saugo ir gelbsti saugos ir gelbėjimo tarnybos?
■ 2011-ieji – permainų ar stagnacijos metai?
■ Ko tikitės iš pašto rinkos liberalizavimo, numatyto 2013 m.?
■ Krovinio praradimas – logistikos kasdienybė ar tragedija ? Ar gaisras kelte „LISCO Gloria “ ką nors ir ko nors pamokė?
■ Ar pasiteisino krovinių srautų prognozės ir kokius pokyčius matote 2011-aisais?
■ Kaip statysime kelius be ES fondų pinigų?
■ Kaip vertinate šių metų turistinį sezoną?
■ Kokius didžiausius sunkumus įžvelgiate transporto versle?
■ Kokių specialistų reikia transporto verslui?
■ Ar didėja krovinių srautai?
■ Kokius prekių srautus prognozuojate 2010–Iais?
■ Kokius sprendimus priėmėte krizei įveikti?
■ Kokios krovinių gabenimo kryptys šiemet išliko gyvybingiausios?
■ Kaip vertinate dabartinę Lietuvoje veikiančių bankų kreditavimo politiką?
■ Ką Lietuvos verslui reiškia Rytų rinka?
■ Kokia Jūsų nuomonė apie aukštas degalų kainas Lietuvoje?
■ Ar karmėlava ir šiauliai yra tinkamos vietos logistikos centrams statyti?
■ Kaip ketinate optimizuoti savo veiklą?
■ Kaip vertinate Lietuvos, kaip tranzito valstybės, patrauklumą krovinių srautui tarp rytų ir vakarų?
■ Kuo logistikos sfera patraukli moterims?
■ Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?
■ Kokius pokyčius savo veikloje regite 2009-aisiais?
■ Kaip vertinate Lietuvos muitinės darbą?
■ Ar Lietuva gali tapti logistikos valstybe ?
■ Kaip narystė ES paveikė Jūsų verslą?
■ Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?
■ Ar Klaipėdos uostas patrauklus krovinių gabentojams?
■ Kaip sprendžiate keleivinį transportą užklupusias bėdas?
■ Kaip išgyventi vežėjų verslo krizę?
■ Kokią veiklos strategiją pasirinkote 2008-iesiems?