SUSISIEKIMAS LOGISTIKA TECHNOLOGIJOS
ISSN 2029-4204
Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Tokie kraupūs klausimai dar labiau baugina žmones. Masiniai atleidimai jau vyksta, daugelis darbuotojų yra išsigandę. Aišku viena – žmonėms rūpi ne tai, kada bus bankrotas, o tai, kada jie galės gyventi geriau. O tai jau priklauso nuo kiekvieno iš mūsų. Kas nuleis rankas ir nieko nedarys, lauks, kada ateis bankrotas, nenuostabu, kad to ir sulauks. Situacija po truputį keičiasi – viskas priklauso nuo įmonės. Normalu, jog tose įmonėse, kurios veikia neefektyviai, atleidžiami darbuotojai, uždaromi kai kurie padaliniai. Manau, kad ieškantys būdų, kaip išgyventi, tikrai juos ras. Pavyzdžiui, jiems atiteks rinkos iš tų, kurie nuleido rankas per anksti. Dabartinė situacija priverčia stengtis ir prisiminti seną taisyklę – žmogus sugrįžta dar kartą, kai jis gauna tai, ką nori gauti. Atėjo metas savo veiklą adaptuoti prie esamos situacijos. Kai rinka augo, žmonės uždirbdavo ir per daug nesistengdami. Jei gerai dirbs, tai, manau, jog bankrotai juos aplenks.

Violeta Klyvienė
AB „Danske bankas“
Vyresnioji analitikė Baltijos šalims
Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Sunku pasakyti, kada tiksliai bus bankrotų pikas. Neseniai mačiau statistiką, kuri rodo, kad bankrotų mastas jau ir dabar yra padidėjęs. Viena vertus, tai yra pakankamai natūralus dalykas, nes ekonomikos pakilimo laikotarpiu, pavyzdžiui, NT sektorius plėtojosi labai sparčiai ir pritraukė nemažai verslininkų. Taigi dabartinėje stagnacijoje neabejotina, kad tie, kurie vėliausiai atėjo į rinką, kurie nepakankamai įvertino savo riziką, – pradėjo bankrutuoti. Matyt, kad bankrotų mastas šiemet tikrai nelėtės. Jei žiūrėtume iš makroekonominės pusės, tai tie verslai, kurie yra labiau priklausomi nuo ciklinių svyravimų, nukentės labiau, čia bankrotų bus daugiau. Dabartiniai mastai dar negąsdina. Jei žiūrėtume įsikūrusių ir bankrutavusių įmonių rodiklius, jie dar nėra itin šokiruojantys. Juk šioje srityje visuomet vyksta judėjimas. Vis dėlto daugelis ekspertų prognozuoja, kad nuosmukis bus sunkus. Daug kas priklauso nuo to, koks bus valstybės požiūris. Net ir NT sektoriui galima būtų skirti paramą, pavyzdžiui, pradėjus masinę renovacijos programą. Tai būtų labai reali parama, kuri leistų išsaugoti darbo vietas ir, aišku, sumažintų bankrotų mastą.

Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Bankrotai jau prasidėjo, jų banga kyla ir kils. Tą nulems vartojimo mažėjimas, kuris labai pasijautė pirmaisiais šių metų mėnesiais, nors sausį ir vasarį visuomet jaučiamas sulėtėjimas, būna mažiausia apyvarta. Kiekviena įmonė žino šią tendenciją, tačiau dauguma nenumanė, kad apimtys sumažės taip stipriai. Dėl krizės daug kas atleidžia darbuotojų, mažina atlyginimus. Jie neieško naujų galimybių, pasiduoda panikai. Krizė – tai naujos galimybės pasitempti, sumažinti sąnaudas, peržiūrėti savo veiklą. Daugelis įmonių iki šiol gyveno pernelyg komfortiškai. Pavyzdžiui, automobilių servisai buvo labai pasipūtę, kartais klientui tekdavo laukti netgi dvi savaites. Atėjo metas pakeisti savo požiūrį į klientus. Tie, kuriems tai pavyks, išgyvens. Aišku, negalima sakyti, kad bankrutuos silpniausi – bankrutuos tie, kurie neturi geros vadybos, kurie pasiduos bendrai bangai, vadinamai krize. Sunkmetį išgyvenome ne vieną kartą. Lietuvos įmonės, kurios prisimena ekonominę blokadą, Rusijos krizę, jau yra įgijusios imunitetą. Bankrotai dabar daromi tam, kad būtų išvengta atsakomybės. Daug įmonių skolingos, taigi šitas kelias joms naudingas.

Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Blogiausia bus vasarą. Bankrutuos ir silpniausi, ir neveikliausi. Mūsų įmonė koncentruojasi į tai, ką sugeba geriausiai. Kiekvieną dieną stebime situaciją, ją analizuojame, imamės prevencinių priemonių. Yra daug žmonių, kurie be reikalo išsigando ir nuleido rankas, tai irgi juos priartino prie bankroto. Kai daug įmonių bankrutuos, pradės augti kainos.

Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Manau, kad 2009 ir 2010 m. situacija tik blogės. Prošvaisčių šiemet tikrai nepamatysime. Šių metų pabaigoje įmonės atleis daugiausia darbuotojų. Tuo metu bus sunkiausia, bet paskui visi tiesiog išmoks gyventi taip, kaip gyvena, – su minimaliomis pajamomis ir turimais kreditais. Situacija, mano galva, pagerės ne anksčiau kaip po 5 metų. Mes kol kas darbuotojų dar neatleidžiame, bet negali žinoti, kaip bus ateityje. Čia – ne orų prognozė. Tai, kas vyksta, yra natūralu: juk kapitalizmo sistema turi ciklišką charakterį, egzistuoja toks momentas kaip „persigaminimas“, kuris šįkart sutapo ir su „piramidžių“ griūtimi visame pasaulyje. Žmonės vis dar tiki, kad galima nekilnojamąjį turtą pigiai nusipirkti, paskui brangiai parduoti ir gyventi už gautus pinigus. Tik tada, kai tai pasibaigs, baigsis ir krizė. Žinoma, dabar nelengva, ypač tiems, kurie moka palūkanas.

Ramūnas Brazys
UAB „Jungent Lietuva”
Produktų grupės vadovas
Transportas, 2009 Nr. 1 (11). Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?

Manau, kad pavasarį bus daugiausia bankrotų. Vis dėlto sunkiausia bus tiems, kurie turi daug paskolų iš bankų. Bankrutuos nebūtinai mažos įmonės. Jos gali labai ūkiškai tvarkyti savo veiklą. Pastarųjų mėnesių įvykiai rodo, kad bankrotai yra iškelti ir dideliems rinkos rykliams. Mes vykdome skolų prevenciją. Pernai šioje srityje beveik nebuvo darbo, o dabar tai aktyviai darome. Darbuotojų dar neatleidžiame, kaip tik priėmėme.

VADOVŲ GALERIJA

Klausimas vadovams

■ Kas trugdo jūsų įmonės veiklai?
■ Kokią naudą jūsų verslui atneša įdiegtos inovacijos?
■ Kokie Jūsų lūkesčiai 2015 metams?
■ Kokie veiksniai daro įtaką jūsų įmonės veiklai?
■ Kaip paveiks jūsų įmonės veiklą euro įvedimas Lietuvoje?
■ Kokie jūsų lūkesčiai 2014 metams?
■ Kaip jūs vertinate valdžios institucijų paramą verslui?
■ Kokią konkurenciją jūsų įmonei kelia kitų ES šalių įmonės?
■ Kaip jums gali pakenkti nestabili situacija finansų rinkose?
■ Kaip vertinate pernykščius darbo rezultatus? Ar jie suteikė pranašumo prieš kitus rinkos dalyvius?
■ Ar pasitikite Lietuvos įstatymais ir jų teisingumu?
■ Kokie jūsų lūkesčiai, keičiantis Lietuvos politinei valdžiai ?
■ Kokią naudą verslui teikia valstybės įmonės?
■ Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?
■ Kokia 2012-ųjų metų pradžios ekonominė situacija?
■ Ko Jūs tikitės iš ateinančių metų ekonomikos?
■ Kaip jūsų vadovaujamoje įmonėje ruošiamasi galimai krizei?
■ Ar jus tenkina šalies mokyklose paruošiami specialistai?
■ Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?
■ Kokius susijusius su ekologija mokesčius moka bendrovė ir kaip tai atsiliepia jos biudžetui?
■ Kokios grėsmės slypi sparčiai augančioje krovinių rinkoje?
■ Kaip stiprinamas Jūsų įmonės konkurencingumas ?
■ Kaip monopolizuotos verslo sritys paveikė jūsų darbą?
■ Kaip jus saugo ir gelbsti saugos ir gelbėjimo tarnybos?
■ 2011-ieji – permainų ar stagnacijos metai?
■ Ko tikitės iš pašto rinkos liberalizavimo, numatyto 2013 m.?
■ Krovinio praradimas – logistikos kasdienybė ar tragedija ? Ar gaisras kelte „LISCO Gloria “ ką nors ir ko nors pamokė?
■ Ar pasiteisino krovinių srautų prognozės ir kokius pokyčius matote 2011-aisais?
■ Kaip statysime kelius be ES fondų pinigų?
■ Kaip vertinate šių metų turistinį sezoną?
■ Kokius didžiausius sunkumus įžvelgiate transporto versle?
■ Kokių specialistų reikia transporto verslui?
■ Ar didėja krovinių srautai?
■ Kokius prekių srautus prognozuojate 2010–Iais?
■ Kokius sprendimus priėmėte krizei įveikti?
■ Kokios krovinių gabenimo kryptys šiemet išliko gyvybingiausios?
■ Kaip vertinate dabartinę Lietuvoje veikiančių bankų kreditavimo politiką?
■ Ką Lietuvos verslui reiškia Rytų rinka?
■ Kokia Jūsų nuomonė apie aukštas degalų kainas Lietuvoje?
■ Ar karmėlava ir šiauliai yra tinkamos vietos logistikos centrams statyti?
■ Kaip ketinate optimizuoti savo veiklą?
■ Kaip vertinate Lietuvos, kaip tranzito valstybės, patrauklumą krovinių srautui tarp rytų ir vakarų?
■ Kuo logistikos sfera patraukli moterims?
■ Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?
■ Kokius pokyčius savo veikloje regite 2009-aisiais?
■ Kaip vertinate Lietuvos muitinės darbą?
■ Ar Lietuva gali tapti logistikos valstybe ?
■ Kaip narystė ES paveikė Jūsų verslą?
■ Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?
■ Ar Klaipėdos uostas patrauklus krovinių gabentojams?
■ Kaip sprendžiate keleivinį transportą užklupusias bėdas?
■ Kaip išgyventi vežėjų verslo krizę?
■ Kokią veiklos strategiją pasirinkote 2008-iesiems?