SUSISIEKIMAS LOGISTIKA TECHNOLOGIJOS
ISSN 2029-4204
Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Vienpusiškas ES ekonominių sankcijų taikymas gali sukelti ir priešišką Baltarusijos atsaką kaimyninėms valstybėms, tarp jų ir Lietuvai. Net 65 proc. visų geležinkeliais gabenamų krovinių apyvartos eina per Baltarusijos teritoriją. Netekus šių krovinių gali būti net iki 1,6 mlrd. litų grynųjų nuostolių. Logistikos centrai dėl krovinių srauto sumažėjimo taip pat patirtų smarkų ekonominį smūgį. Įvairūs ES krovinių judėjimo per Baltarusijos sieną apribojimai lemtų situaciją, kai mūsų vežėjai prarastų daugiau kaip pusę krovinių. Dalis vežėjų, tikėtina, prisitaikytų krovinius transportuodami per Latvijos ir Rusijos sieną, tačiau tai smarkiai padidintų transportavimo išlaidas. Mūsų skaičiavimais, bendri transporto ir logistikos sistemos nuostoliai gali siekti daugiau kaip 2,5 mlrd. litų.

Albertas Šimėnas
AB „Lietuvos geležinkeliai“
Generalinio direktoriaus pavaduotojas
Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Europos Sąjungos ekonominių ryšių su Baltarusija ribojimas neturi perspektyvos. Susidaro įspūdis, kad būtent žalos ekonominis įvertinimas ir lemia sankcijų tikslingumą – jeigu žala didelė, tai nuo sankcijų reikėtų susilaikyti. Sankcijų taikymo tikslingumą reikia vertinti ne pagal ekonominę žalą, o pagal tai, ar jų taikymas iš principo padeda siekti keliamo tikslo – paspartinti demokratinius procesus Baltarusijoje. 1991 m. ekonominės blokados Lietuvai galutinis rezultatas buvo priešingas, negu buvo siekiama. Ji ne tik kad nepakeitė savo politinės orientacijos, bet atvirkščiai – paspartino politinę ir ekonominę integraciją su Vakarų Europos šalimis. Ekonominės sankcijos Baltarusijai galėtų realiai daryti įtaką šalies politiniams procesams nebent tokiu atveju, jeigu už jų taikymą pasisakytų ne tik ES, bet visų pirma Rusija, taip pat Ukraina, Kazachstanas ir pagaliau sparčiausiai besivystančias ekonomikas turinčios Kinija ir Indija.

Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Dar šios problemos užuomazgoje kartu su Pramoninkų konfederacija dalyvavome konsultacijose su Užsienio reikalų ministerijos atsakingais pareigūnais ir svarstėme, kokį poveikį ES taikomos sankcijos turėtų Baltarusijai. Padėjome suformuoti ir tam tikrą diplomatinę poziciją Briuselyje. Išklausiusi visų argumentų Europos Komisija pateikė 29 įmonių sąrašą, į kurį įtrauktos tiesiogiai su Lietuva ar transporto verslu nesusijusios įmonės bei asmenys, kurių atžvilgiu bus taikomos sankcijos. Šios priemonės Baltarusijai yra vertinamos kaip vienos švelniausių. Šiandien reikia kalbėti apie esamas problemas, pavyzdžiui, apie nuolat besiformuojančias ilgas transporto eiles pasienyje su Baltarusija. Siūlytas vienas iš šios problemos sprendimų – įrengti papildomus tarptautinį statusą turinčius pasienio postus su šia šalimi.

Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Pasekmės, sugriežtinus sankcijas, gali būti katastrofiškos Klaipėdos uostui, nes per Baltarusiją praktiškai eina visas tranzitas iki Klaipėdos uosto, baltarusiškų trąšų ir naftos produktų yra daug kraunama per Klaipėdos uostą. Pirma, sustos žaliavų krovimas Klaipėdos uoste, antra – nėra aišku, kaip pati Baltarusija elgsis. Blogiausias variantas būtų, jei ji taikytų kažkokias sankcijas vežti krovinius per Baltarusiją, tuomet išvis nelabai įsivaizduoju, kaip visas verslas galėtų vykti. Mūsų įmonė ir dabar veža įrenginius iš Indijos į Baltarusiją, tikiuosi, kad juos spėsime išvežti, o visa kita jau yra apribota, kai kurie pirkėjai turi problemų atsiskaitant su Baltarusija, nes pinigai eina per JAV bankus ir jie blokuoja tuos pavedimus. Tačiau blogiau nuo to bus tik patiems Baltarusijos žmonėms. Vadovams, kuriems tos sankcijos taikomos, atvirai pasakius, nelabai jos ir pakenks.

Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Mūsų asociacijos narių tai beveik nepaveiks. Mes su transportininkais beveik neturim nieko bendro. Daugiau dirbame su vidaus logistika, t. y. sandėliai, logistiniai projektai. Vienintelis dalykas, kad toms įmonėms, kurios steigia Baltarusijoje sandėlius, gali būti tam tikrų problemų, jeigu kartais Baltarusija pradėtų taikyti sankcijas. Jų veikla gali būti apsunkinta, nors vėlgi, dalis lietuvių eidami į Baltarusiją ir žinodami „žaidimo taisykles“, įtraukė į veiklą vietinius žmones, ir tokiu būdu šiek tiek prisidengia. Tie, kurie jau pradėjo verslą Baltarusijoje, mano nuomone, ypatingų problemų neturėtų patirti. Galėtų kilti sunkumų kertantiems Baltarusiją transportininkams arba naujiems investuotojams.

Transportas, 2012 Nr. 2-3 (42). Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?

Praktiškai rimtų ribojimų kol kas dar nėra, tačiau jei modeliuosime tai, ką visi kalba, šita situacija yra iš tiesų grėsminga, todėl kad yra labai daug įmonių, kurios dirba tiesiogiai su Baltarusija ar gabena prekes per šią šalį. Viskas priklausys nuo to, kaip Baltarusija nuspręs reaguoti į mūsų politinius reikalus. Esmė yra tokia, kad mes, kaip asociacija,irgi nepritariame tokių ekonominių sankcijų įvedimui. Mes turime ir investuotojų Baltarusijoje savo narių gretose. Jie ypač neigiamai atsiliepia apie šias ES iniciatyvas. Mes privalome palaikyti savo narių interesus, tad šioje situacijoje atsakymas pakankamai aiškus. O šiaip palaikome Pramonininkų konfederacijos poziciją šiuo klausimu.

VADOVŲ GALERIJA

Klausimas vadovams

■ Kas trugdo jūsų įmonės veiklai?
■ Kokią naudą jūsų verslui atneša įdiegtos inovacijos?
■ Kokie Jūsų lūkesčiai 2015 metams?
■ Kokie veiksniai daro įtaką jūsų įmonės veiklai?
■ Kaip paveiks jūsų įmonės veiklą euro įvedimas Lietuvoje?
■ Kokie jūsų lūkesčiai 2014 metams?
■ Kaip jūs vertinate valdžios institucijų paramą verslui?
■ Kokią konkurenciją jūsų įmonei kelia kitų ES šalių įmonės?
■ Kaip jums gali pakenkti nestabili situacija finansų rinkose?
■ Kaip vertinate pernykščius darbo rezultatus? Ar jie suteikė pranašumo prieš kitus rinkos dalyvius?
■ Ar pasitikite Lietuvos įstatymais ir jų teisingumu?
■ Kokie jūsų lūkesčiai, keičiantis Lietuvos politinei valdžiai ?
■ Kokią naudą verslui teikia valstybės įmonės?
■ Kokią įtaką Lietuvos verslui gali turėti EK sprendimas įvesti griežtesnes sankcijas Baltarusijai?
■ Kokia 2012-ųjų metų pradžios ekonominė situacija?
■ Ko Jūs tikitės iš ateinančių metų ekonomikos?
■ Kaip jūsų vadovaujamoje įmonėje ruošiamasi galimai krizei?
■ Ar jus tenkina šalies mokyklose paruošiami specialistai?
■ Ar ES sprendimai turi įtakos Jūsų įmonės verslo konkurencingumui?
■ Kokius susijusius su ekologija mokesčius moka bendrovė ir kaip tai atsiliepia jos biudžetui?
■ Kokios grėsmės slypi sparčiai augančioje krovinių rinkoje?
■ Kaip stiprinamas Jūsų įmonės konkurencingumas ?
■ Kaip monopolizuotos verslo sritys paveikė jūsų darbą?
■ Kaip jus saugo ir gelbsti saugos ir gelbėjimo tarnybos?
■ 2011-ieji – permainų ar stagnacijos metai?
■ Ko tikitės iš pašto rinkos liberalizavimo, numatyto 2013 m.?
■ Krovinio praradimas – logistikos kasdienybė ar tragedija ? Ar gaisras kelte „LISCO Gloria “ ką nors ir ko nors pamokė?
■ Ar pasiteisino krovinių srautų prognozės ir kokius pokyčius matote 2011-aisais?
■ Kaip statysime kelius be ES fondų pinigų?
■ Kaip vertinate šių metų turistinį sezoną?
■ Kokius didžiausius sunkumus įžvelgiate transporto versle?
■ Kokių specialistų reikia transporto verslui?
■ Ar didėja krovinių srautai?
■ Kokius prekių srautus prognozuojate 2010–Iais?
■ Kokius sprendimus priėmėte krizei įveikti?
■ Kokios krovinių gabenimo kryptys šiemet išliko gyvybingiausios?
■ Kaip vertinate dabartinę Lietuvoje veikiančių bankų kreditavimo politiką?
■ Ką Lietuvos verslui reiškia Rytų rinka?
■ Kokia Jūsų nuomonė apie aukštas degalų kainas Lietuvoje?
■ Ar karmėlava ir šiauliai yra tinkamos vietos logistikos centrams statyti?
■ Kaip ketinate optimizuoti savo veiklą?
■ Kaip vertinate Lietuvos, kaip tranzito valstybės, patrauklumą krovinių srautui tarp rytų ir vakarų?
■ Kuo logistikos sfera patraukli moterims?
■ Kada šalyje nuvilnys didžiausia bankrotų banga?
■ Kokius pokyčius savo veikloje regite 2009-aisiais?
■ Kaip vertinate Lietuvos muitinės darbą?
■ Ar Lietuva gali tapti logistikos valstybe ?
■ Kaip narystė ES paveikė Jūsų verslą?
■ Ar Lietuvai reikia naujo oro uosto?
■ Ar Klaipėdos uostas patrauklus krovinių gabentojams?
■ Kaip sprendžiate keleivinį transportą užklupusias bėdas?
■ Kaip išgyventi vežėjų verslo krizę?
■ Kokią veiklos strategiją pasirinkote 2008-iesiems?