Baltijos ir Balkanų šalių perspektyvi transporto jungtis
2013-04-26 Marius Šlepikas, Transporter Nr. 21
Lietuva toliau stiprina savo pozicijas ir konkurencingumą tarptautinėje pervežimų rinkoje. Siekiant maksimaliai panaudoti patogią Lietuvos geografinę padėtį ir Europos Sąjungos (ES) teikiamas plėtros galimybes transporto sektoriuje, ieškoma naujų būdų, kaip gauti daugiau pajamų iš tarptautinio krovinių pervežimo geležinkeliais.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG), nuolat vystydama tarptautinį bendradarbiavimą ir strateginę partnerystę, siekia labiau plėtoti Baltijos ir Balkanų šalių transporto jungtis. Partnerystę tarptautinių pervežimų sektoriuje tarp Lietuvos ir Rumunijos siekiama sutvirtinti pasirašius dvipusį memorandumą.
Rumunija – partneris Balkanuose
LG bendrovė, nuolat ieškodama naujų galimybių didinti pervežamų krovinių apimtis ir siekdama plėtoti tarptautinius ryšius, plečia bendradarbiavimą su Balkanų šalių valstybėmis. Su viena jų – Rumunija – siekiama plėsti bendradarbiavimą pasirašius dvipusį memorandumą. 2013 m. vasario 28 d. pasirašyto memorandumo tikslas – stiprinti Lietuvos ir Rumunijos bendradarbiavimą plėtojant krovinių vežimą geležinkeliais tarp Baltijos ir Juodosios jūros regionų, Skandinavijos ir Artimųjų Rytų šalių, taip pat siekiant panaudoti pervežimams šaudyklinį traukinį „Vikingas“ bei skatinant krovinių transportavimą koridoriumi „Rail Baltica“. Memorandumą pasirašė LG ir Rumunijos nacionalinės geležinkelių krovimų bendrovė „CFR Marfa“ S.A. (CFR) atstovai.
Naujos galimybės
Dvišalis susitarimas ne tik leis išplėsti bendradarbiavimo galimybes, tačiau ir padidins jau egzistuojančių projektų konkurencingumą. Šaudyklinis traukinys „Vikingas“, sėkmingai gabenantis krovinius tarp Ukrainos, Lietuvos ir Baltarusijos, po šio susitarimo įgauna naują reikšmę – atsiveria dar didesnės galimybės bendradarbiavimui tarp ES narių ir nepriklausančiųjų bendrijai (Turkijos). Bendradarbiavimas su Turkija LG ir CFR atveria didžiules galimybes – galimi ne tik didesni pervežamų krovinių kiekiai, bet ir naujos kryptys. Įdirbis jau yra – pasirašytos sutartys su Turkijos ekspedicinėmis krovinių bendrovėmis, kurios galėtų užtikrinti krovinių srautą „Vikingui“, tačiau tuo neapsiribojama – abiems pusėms naudingą bendradarbiavimo klausimą bus siekiama spręsti aukščiausiu tarpvalstybiniu lygiu. Pasirašant memorandumą dalyvavo LR ministerijų ir valstybinių institucijų atstovai, taip pat Baltarusijos, Ukrainos, Rumunijos, Azerbaidžano, Švedijos geležinkelių transporto atstovai, užsienio ir Lietuvos verslo partneriai, Lietuvos ekspedijavimo ir logistikos įmonių bei krovos kompanijų atstovai.
Siekiama naujų galimybių
LG bendrovė, pasirašydama naujus tarpvalstybinius susitarimus ir pritraukdama partnerius jau esamiems projektams, siekia maksimaliai išnaudoti turimą infrastruktūrą ir esamą įdirbį. Jau sukaupta patirtis leidžia tikėtis, kad Lietuva, būdama tranzitine šalimi, eina teisinga linkme – plėtojami tarptautiniai ryšiai ne tik su artimiausiais kaimynais, bet keliami ir didesni tikslai, siekiant pritraukti partnerių iš tolimesnių šalių, koordinuojant transporto jungtis su ne ES šalimis. Išnaudojant turimą patirtį ir infrastuktūrą, LG sėkmingai siekia užsibrėžtų tikslų didinti pervežamų krovinių kiekį, panaudojant visas esamas galimybes. Tai buvo akcentuojama ir pasirašant memorandumą – Lietuvos, kaip turinčios išskirtinį konkurencinį pranašumą dėl ypač patogios geografinės padėties bei sukauptos patirties tarptautinių geležinkelio pervežimų srityje.
Jungtis su Ukraina ir Turkija
Pasirašant naujas sutartis ir ketinimų protokolus, siekiama dar labiau užtikrinti glaudesnį bendradarbiavimą tarp potencialių partnerių. Rumunijos geografinė padėtis leistų sujungti Turkiją ir Ukrainą sausumos keliu per Bulgariją ir Rumuniją, tokiu būdu apeinant Juodąją jūrą ir atsisakant brangių ir nereguliarių jūrinių linijų paslaugų. Bulgarijos geležinkeliai jau prisijungė prie konteinerinio traukinio „Vikingas“ projekto. Pasirašytas memorandumas leis sukurti efektyvesnį ir konkurencingesnį krovinių gabenimo geležinkeliais į Turkiją būdą, nes šiuo metu galima tik viena alternatyva – krovinių gabenimas keltų linija Juodąja jūra, tačiau šis būdas dėl didesnių kainų ir nereguliarumo praranda konkurencinį pranašumą prieš autotransporto teikiamas paslaugas. Klientai geriau renkasi reguliarią, kad ir lėtesnę bei brangesnę, paslaugą. Taigi memorandumo pasirašymas su Rumunija atveria kelią naujų, konkurencingų projektų įgyvendinimui, siekiant Turkijos ir Ukrainos sujungimo sausumos keliu per Rumuniją ir Bulgariją (kuri jau yra prisijungusi prie „Vikingo“ projekto kartu su Lietuva, Baltarusija ir Ukraina). Pasirašant memorandumą buvo ne kartą pabrėžta, kad esminis naujojo pasiūlymo privalumas, planuojant prie „Vikingo“ projekto prijungti Turkiją – tai greitis, saugumas, kaina. Taigi jau dabar matome, kad projektas gali ir bus gyvybingas, tereikia papildomų susitarimų tarp Turkijos ir Lietuvos bei aukščiausių valdžios sluoksnių pritarimo.
Projektui „Vikingas“ – Europos Komisijos pripažinimas
Šaudykliniu traukiniu „Vikingas“, kuris tarp Ukrainos – Baltarusijos – Lietuvos pradėjo kursuoti 2003 m., jau pervežta daugiau nei 4,8 ml. t krovinių. Vežami universalūs ir specializuoti konteineriai, o ateityje numatoma gabenti ir vilkikus su puspriekabėmis – kontreilerius. Tai prisidės prie vilkikų eilių Baltarusijos pasienyje mažinimo. Visas maršrutas (1734 km) įveikiamas per 52 val. 2008 m. Europos Komisijos (EK) koordinuojamo PROMIT projekto tyrime „Vikingas“ pripažintas gerosios praktikos pavyzdžiu, 2009 m. Europos intermodalinio transporto asociacija (EIA) projektui skyrė apdovanojimą „Geriausios praktikos intermodalinis projektas“. Įvertinus pervežimų apimtis, teigiamus atsiliepimus ir projekto konkurencingumą, dar vienos partnerės, Rumunijos, prisijungimas prie šio projekto vystymo galėtų duoti didžiulės naudos abiems pusėms.