Geležinkeliečiai pasitiki traukiniu „Nemunas“
2014-02-24 Mindaugas Aušra, www.zurnalastransportas.lt
Didėjant krovininių automobilių srautui per Baltarusiją, Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje susidaro ilgos vilkikų eilės. Kai kurie transporto įmonių vadovai prognozuoja dar labiau išaugsiančias gabenimų apimtis per Baltarusijos teritoriją. To priežastis – pasikeitusi krovinių tranzito tvarka Rusijoje. Šiuo metu daugumoje šios šalies muitinių neforminamos TIR knygelės. Vežėjams jau pasiūlytas alternatyvus būdas išvengti didelių eilių Rusijos ir Baltarusijos pasienio punktuose. Lietuva ir Baltarusija vilkikus su puspriekabėmis siūlo gabenti traukiniu „Nemunas“.

Projektas „Nemunas“ yra alternatyva kelių transportui ir efektyvus būdas išvengti didelių eilių ES ir NVS šalių pasienio punktuose. Ant šio traukinio specialių platformų gali būti gabenami vilkikai su puspriekabėmis. Pats traukinys „Nemunas“ iš Vilniaus į Minską kursuoja nuo praėjusių metų rugsėjo vidurio.
AB Lietuvos geležinkeliai specialią rampą, skirtą automobiliams ant vagonų kelti, pradėjo modernizuoti ir tvarkyti dar iki pasirodant šio projekto idėjai. Vilniaus regiono stočių skyriaus viršininkas Ramūnas Kamarauskas pasakoja, kad rampa baigta tvarkyti prieš pusantrų metų dėl galimų ratinės technikos krovimų. „Taip jau atsitiko, kad buvo pažiūrėta į priekį. Iš karto galėjome pradėti vykdyti darbus su kontreileriniais traukiniais. Rampos sutvarkymas kainavo apie pusę milijono litų, bet tai yra šiuolaikiška rampa, atitinkanti visus reikalavimus, turinti tarnauti dar daug metų“, – teigia Ramūnas Kamarauskas. Anot pašnekovo, kontreilerinio traukinio galimybėmis domėjosi ir specialistai iš Rusijos, nes toks vilkikų gabenimas yra daug greitesnis ir nenaudojantis degalų, o vairuotojas gali likti automobilyje
Norint sulaukti projekto sėkmės, tektų tiksliai skaičiuoti kelionės išlaidas ir planuoti maršrutus, nes traukinio galutiniame taške turi laukti vilkikas. Taip pat vis dar yra galvojama, kaip lengviau užkelti sunkiąsias transporto priemones ant geležinkelio platformų. „Su automobiliais viskas aišku, bet reikia galvoti apie greitesnę vilkikų krovą. Automobilis nuo galutinės platformos iki priekinės važiuoja pats, nes pervažiuoti jas galima tik iš galo. Kyla klausimas – kaip nukelti vilkiką galutiniame taške, jeigu jis stovi viduryje? Manau, kad vienas iš sprendimų būtų keisti platformos konstrukciją“, – komentuoja R. Kamarauskas.
Tiesa, projektas jau sulaukė pasisekimo, nes gabenant vilkikus su puspriekabėmis iš Vilniaus į Minską, svarstoma maršrutą tęsti iki Klaipėdos arba net iki Kaliningrado. „Kol traukiniai pradėsvažiuoti visu sąstatu, gali prireikti iki trejų metų. Bet tai priklauso nuo situacijos, nuo rinkos ir nuo pasiūlytos kainos“, – sako Lietuvos geležinkelių generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Krovinių vežimo direkcijos direktorius Stasys Gudvalis. Pratęsus maršrutą iki Klaipėdos, ateityje svarstoma jį tęsti ir į priešingą pusę – iki Maskvos. Panašus projektas jau trejus metus yra vykdomas tarp Rusijos ir Suomijos, tačiau ten vis darneišspręsti teisiniai klausimai. Šveicarijoje ir Austrijoje įstatymu nustatyta, kad tranzitiniai kroviniai per šias šalis gabenami tik geležinkeliu. Pasak Lietuvos geležinkelių specialistų, vežėjams kol kas yra siūlomos mažiausios kainos – kelionė į vieną pusę kainuoja apie 800–900 litų. Vežant krovinius automobilių keliaisišlaidos –gerokai didesnės.
Skaičiuojama, kad naujoji paslauga vežti vilkikus su puspriekabėmis bus paklausi tada, kai verslui bus sudaryta daugiau galimybių gabenti krovinius per mūsų šalį ir tailems mažesnes automobilių apkrovas pasienio patikros punktuose. Traukiniu „Nemunas“ vienu metu galima gabenti po 30 vilkikų su puspriekabėmis.Planuojama, kad traukinys iš Minsko į Vilnių atvyks reguliariai ketvirtadieniais, o atgal į Baltarusiją išvyks vakare penktadieniais. Šiuo metu kontreilerinio traukinio „Nemunas“ maršruto trukmė tarp abiejų šalių – 10 valandų.