AB „Lietuvos geležinkeliai“ stiprina regiono vaidmenį
2014-04-23 Mindaugas Aušra, Transporter Railways Nr. 1(23)
Ekonominis sunkmetis privertė naujai įvertinti nusistovėjusius įpročius ir tradicijas, iš esmės įvertinti pasikeitusią situaciją ir atsiveriančias naujas galimybes. Sparčiai augant Azijos šalių ekonomikai ir didėjant jų krovinių srautams į Europą, savo Rytų ir Vakarų partneriams Lietuva pasiūlė pigesnes ir kokybiškas alternatyvas nusistovėjusiems prekybiniams keliams. Pastaraisiais metais AB „Lietuvos geležinkeliai“ susikoncentravo į tarpregioninio mazgo vaidmenį ir ėmė plėsti Lietuvos geležinkelių transporto potencialą. Praeitų metų tranzitinių krovinių apimtys rodo, kad pervežamų tranzitinių krovinių kiekiai nenuvilia. Vyrauja spartus augimas augalinės kilmės produktų vežime (+74 proc.), o taip pat spalvotųjų metalų (+73 proc.) ir kietojo kuro (+45 proc.) srityje. Iš Vakarų Europos kroviniai tranzitu per Lietuvą transportuojami į Rusiją, Kazachstaną ir dar toliau į Aziją.

Lanksti politika pritraukia didesnius kiekius
Didžiausi lūkesčiai siejami su Kinija, jos kylančia ekonomika, didėjančiu vartojimu. Šaudyklinis konteinerinis traukinys „Saulė“, sujungęs Azijos lyderę ir Europą, yra unikalus tuo, kad kroviniai atstumą įveikia per 10 dienų. Šio traukinio projekto plėtrą tarpvalstybiniais susitarimais įtvirtino Lietuvos ir Kazachstano prezidentai. Naujausiais duomenimis, 2013 metais krovinių pervežamai ženkliai išaugo: pervežta krovinių 3,5 kartų daugiau nei 2012 m. Traukinys „Saulė“ jungia devynias valstybes: nuo Kinijos iki Europos svarbiausių logistikos centrų. Paramą projektui „Saulė“ yra išreiškę Lietuvos, Kazachstano ir Kinijos valdžios atstovai. Šiuo metu AB „Lietuvos geležinkeliai“ taikomi krovinių vežimo tarifai yra vieni iš žemiausių Europoje. Tai lemia arši konkurencija su kaimyninių šalių geležinkeliais (Rusijos, Latvijos, Baltarusijos). Nuolatinis krovinių transportavimo rinkos monitoringas, operatyvus reagavimas į bet kokius rinkos pokyčius, lanksti tarifų politika leidžia bendrovei išlikti patraukliu partneriu krovinių gabenimo srityje. Nemažos nuolaidos nustatomos kroviniams, vežamiems į Klaipėdos uostą. Tai viena iš priežasčių, kodėl 2013 metais į Rusiją eksportuojamų krovinių padaugėjo 4 proc., o importuojamų – beveik 2 proc. daugiau. Ypatingas dėmesys yra skiriamas ir Kaliningrado srities kryptimi vežamiems kroviniams. Susitarimai dėl specialių transportavimo (tame tarpe ir tarifinių) sąlygų, priklausančių nuo pervežamų krovinių kiekių, leidžia padidinti minėtos krypties konkurencingumą, lyginant su pervežimais per kitus Rusijos uostus. Pavyzdžiui, krovinių į Kaliningradą 2013 m. vežta beveik 6 proc. daugiau nei 2012 m., o tranzitu per Lietuvą tuo pačiu laikotarpiu keliavo beveik 7 proc. daugiau krovinių, tai sudaro virš 11 tūkst. t. Tuo tarpu iš Kaliningrado srities per vienerius metus tranzito kiekiai padidėjo 85 proc.– iš viso 763 tūkst. t krovinių per 2013 m. Didžiausią dalį krovinių tranzitu į Kalningradą yra nafta (37 proc.), anglis (21 proc.) ir juodieji metalai (12 proc.).
Šaudyklinių traukinių augantis potencialas
Tarp sėkmingiausių bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ projektų, kurie prisideda prie Lietuvos, kaip tranzitinės valstybės įvaizdžio, – konteineriniai traukiniai: „Viking Train“, ,„Merkurijus“, „Šeštokai Express“. Šie projektai pelnė ypatingą tarptautinį pripažinimą ir įvertinimą. 2013 m. vasarį projektui „Viking Train“ sukako 10 metų. Jis yra bendras Lietuvos, Baltarusijos ir Ukrainos geležinkelių projektas, jungiantis Baltijos ir Juodąją jūras. Visas maršrutas (1734 km) įveikiamas per 52 val. „Viking Train“ vežami universalūs ir specializuoti konteineriai, o ateityje numatoma gabenti ir vilkikus su puspriekabėmis – kontreilerius. Tai prisidės prie vilkikų eilių Baltarusijos pasienyje mažinimo. Nuo 2003 m., kai buvo pradėtas įgyvendinti šis projektas, maršrutu Iljičiovskas – Kijevas – Minskas – Vilnius – Klaipėda ir atgal kursuoti pradėjęs traukinys „Viking Train“ per dešimtį metų nuvažiavo apie 2,3 mln. km ir pervežė daugiau nei 300 tūkst. TEU (sąlyginis konteineris) arba daugiau nei 4,8 mln. t krovinių. Traukinys „Merkurijus“ per Vilnių ir Minską sujungia Kaliningrado ir Klaipėdos jūrų uostus su Rusijos sostine Maskva. „Merkurijus“ vienu reisu veža iki 114 sąlyginių konteinerių (TEU). Traukinys iš Kaliningrado ir Klaipėdos į Maskvą išvyksta kartą per savaitę, o atstumą tarp šių miestų įveikia per dvi paras. Praeitais metai jo pervežimai išaugo ypatingai daug – 352 proc. Tai rodo, kad šio šaudyklinio traukinio plėtra atsipirko ir sulaukia vis didesnio klientų dėmesio. Maskvos rinkai tiekiama viskas, ką galima vežti sausumos transportu – nuo plataus vartojimo prekių iki technologinės įrangos ar chemijos gaminių. „Lietuvos geležinkelių“ atstovų teigimu, šis traukinys galėtų tapti sėkmingu krovinių gabenimo maršrutu Klaipėda – Vilnius – Minskas – Maskva pavyzdžiu. Kitas su Rusija susijęs šaudyklinis traukinys – „Šeštokai Express“, kuriuo kroviniai gabenami iš Vakarų Europos į Smolenską, o iš ten – ir į kitas Artimųjų Rytų valstybes. Konteinerinio traukinio „Šeštokai Express“ projekto tikslas – surinkti krovinius iš Europos Sąjungos į Varšuvą, o tuomet, panaudojant unikalią Šeštokų stotį, modernią Kenos stotį, kitą AB „Lietuvos geležinkeliai“ infrastruktūrą, riedmenų parką. Pagal dvišalius Lietuvos ir Baltarusijos susitarimus, pristatomi kroviniai iš Europos iki Smolensko stoties Rusijoje. Smolensko stotyje įrengti trys konteineriniai kranai bei kita reikiama įranga, leidžianti per parą perkrauti iki 200 sąlyginių konteinerių (TEU), o per metus – daugiau kaip 70 tūkst. TEU. Lyginant 2013 ir 2012 metus, šaudyklinio traukinio „Šeštokai Express“ krovinių pervežimas išaugo 107 proc.